Oppskrifter

fredag 3. desember 2010

Kokosmakroner

En  klassisk julekake som lett blir lavkarbo er kokosmakronene.
Jeg bruker min mors gamle oppskrift, og med sukker byttet med lovlig vare blir den slik

4 eggehviter
140 gram sukrinmelis
1/2 ts vanilje (bourbon)
250 gram kokosmasse

Pisk eggehvite og melis helt stiv.  Bland fosriktig inn kokos og vanilje


 Jeg bruker en t-skje pluss hånden min til lage kuler/ topper og setter de  på bakepapirkledd plate - jeg lager de ikke så veldig store - en munnfull størrelse synes jeg er ok


Stek v 180 grader i 10-15 min (følg med ) de skal være sprø utenpå og myke inni.,  Skulle de bli for sprø -legg de i kjøleskap natten over. Kakene er seige når de er varme men blir sprø utenpå  etter de er avkjølt -så pass på når de har riktig farge.  I mon ovn er 12 min passe.   Toppene kan og settes relativt tett for de flyter ikke utover.


Denne porsjonen gå 31 kokosmakroner  - På posen med kokosmasse sto det karboinnholdet var 6,5 så her er det ikke rare mengden karbohydrater pr kake. 

Oppbevares i tett boks.

6 kommentarer:

  1. Jeg elsker kokos og blir mer og mer glad i det :-D Kokosmakroner er skikkelig jul!!

    SvarSlett
  2. Disse ble virkelig gode -må si meg skikkelig fornøyd.
    Det beste er jo at siden sukkeret er erstattet er en makron en nytelse ikke et springbrett til "jeg vil ha mer " som plenty med karbohydrater har en tendens til hyle inne i hodet mittt ..........

    SvarSlett
  3. Veldig fin blogg du har, med masse gode oppskrifter! Lurer på hvor du kjøpte den kokosmassen med kun 6,5 g karb? Jeg elsker kokos og har vært "overalt" og leitet, men laveste jeg finner er 10g karb. Vært på helsekost og flere matbutikker. Bestilte du på nett et ssted? Hilsen Nøtte

    SvarSlett
  4. Takk for det, Nøtte
    Nå måtte jeg i skuffen og se på pakkene med kokos -begynte lure på om jeg hadde sett feil, men det står 6,5 g karbo og pakken er merket coop -så den er nok kjøpt på coop x-tra (eller obs )

    SvarSlett
  5. mmm:) utrolig digg! linker opp til deg på siden min hvis det er ok?! www.thegrandproject.blogspot.com- også følger jeg selvfølgelig! Er fan! mvh renate

    SvarSlett