Oppskrifter

tirsdag 10. august 2010

Stikkelsbær

Stikkelsbær minner meg om barndommen - de lange somrene hele selkta bodde på hytten og livet bare suste forbi i en døs av bading krabbefiske og..............bærplukking.  Siste ikke like lyst betont alltid.  Vi hadde en temmelig stor bærhage og det var greit å ta en neve med bær på vei ut porten, men ikke like morro da vi ble så store at vi måtte være med og plukke bærene.  De bærene det var nok av var rips og solbær - disse var lov å spise av også.  Helt borterst i hagen -og godt synlig fra stuevinduene sto noen ganske få små stikkelsbærbusker og dette var busker det ikke var lov å forsyne seg av - det var ikke så mange av de bærene, og dermed ble de ganske så fristende........... er noe med forbuden frukt........



Kanskje jeg derfor kom begeistret hjem en sommer for 3-4 år siden med en potte med en stikkelsbærbusk i -spontankjøp på plantasjen.  Ikke like stor begeistrng hjemme hos mannen som hadde hatt den tvilsomme oppgave å grave opp og omplassere våre ripsbusker - riktignok bare to, men store som trær og de ga mengder med bær.  De ble kansellert for ingen ville ha bærene eller saften eller geleen og mor ville ha bed der buskene hadde stått.

Stikkelsbærbusken stakkars bke plassert i en skråning, men den ser ikke stakkarslig ut etterhvert.  I år har den lille busken i skråningen hatt tunge greiner av store mørke saftige bær.  Jeg har forsynt meg med noen på vei forbi flere ganger, men i dag fant jeg ut at jeg måtte ta med den bolle og lette byrden dens litt. 3 liter med flotte bær ble plukket inn .
Kunne nok fått med meg mer men det er en utfordring å stå i den skråningen og sloss mot piggene -er jo like mange av de som det er bær -så jeg ser ut som jeg har lekt med en kattunge og fingrene må ha en omgang med en pinsett for å fjerne de minste stubbene.


Bærene aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med -er egentlig ingen som vil ha gele eller syltetøy.  Leste at det var godt til stekt kjøtt -mulig jeg må finne ut hva jeg skal gjøre med de da og produsere en liten posjon.  Jeg skal lete litt rundt på nett og se om jeg finner noe spennede jeg kan prøve ut.    Ellers havner  nok en del der jeg alltid har syns de er var best - direkte i munnen.  Synd det er ca 5 karber pr 100 gram ....... men noen utskeielser skal en jo ha så det blir med stikkelsbær for mitt vedkommende ;)

3 kommentarer:

  1. Lag smothie av dem? Eller lag dessert?
    Egnet til gelé, brukes også til saft, vin og sylting. Glimrende i paier og kaker, kan spises naturell. Franskmennene bruker stikkelsbær til røkt kjøtt og fet fisk.
    http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1672.asp

    SvarSlett
  2. Åh! Stikkelsbær! Nam! Jeg synes egentlig det er best å bare spise dem akkurat som de er.

    SvarSlett
  3. HE he som meg det Frida -liker best bare spise de som de er -

    Ann: Safting og sylting har ikke noe for seg -ingen spiser det, men jeg eksperimenterer med noen små oppskrifter ;) skal sjekke ut linken

    SvarSlett