Oppskrifter

onsdag 25. august 2010

Kyllingform med purre og ostesaus

I går fikk jeg gjester til middag og jeg var veldig i tvil om hva jeg skulle lage.  Begynte derfor å bla i boksen med diverse brosjyrer og kom over et gammel fillete hefte fra  "opplysningskontoret for egg og fjørfekjøtt" 
Jeg bladde frem til en rett som var en skikkelig slager i mange år hos oss, men som og har fått hvile i mange mange år.

En hver oppskrift er til for å endres og det skjer selvfølgelig denne gangen også -for å gjøre den lavkarbo.  Mye lettere blir den også da, pluss kyllingfileter gjør det enklere enn å dele en hel rå kylling som var aktuelt da brosjyren var ny.

Jeg skal mette mange munner så dette er en stor porsjon men ikke noe problem å  kutte ned.

1,5 kg kyllingfilet
2 purre
1 stor rød paprika
2 bokser creme fraiche
1 boks creme fraiche med soltørkede tomater( kan sløyfes)
revet ost

riktignok er denne en lettvariant, men det er en halv boks og får følge av to "fete"- gir god smak men kan utelates

Del kyllingfiletene i to og brun de i smør.  Ikke la de bli gjennomstekt.  Legg de over i en smurt ildfast form. Dryss med salt og pepper.
Kutt purre og paprika og legg over kyllingen i formen


Varm opp creme fraiche på svak varme, når den er flytende ha i godt med revet ost og rør til den er smeltet.  Helles så over kyllingen.  Strø litt revet ost på toppen og sett i ovenen.  180 grader i ca 30 min eller til overflaten er gylden og fin. 

La hvile litt på benken før servering så sausen får satt seg litt.
Jeg serverer med godt med blomkål og brokkoli og ris til de som er gjester. 


Utrolig enkel og velsmakende rett.  Den skal absolutt få sin renesanse her i huset  - like lett å lage til ti personer som til to. 

3 kommentarer:

  1. Dette ble min middag idag, men brukte bare vanlig creme fraiche og hadde heller biter av soltørka tomat oppi. Kokte blomkålmos til (og ris til minstejenta). Det var skikkelig godt. Gjett hva jeg skal ha til lunsj i morgen!

    SvarSlett
  2. mmmmm dette så veldig godt ut :-)

    SvarSlett
  3. Nam:D det skal jeg lage når jeg kommer hjem til familien min i jula:)

    SvarSlett