Oppskrifter

onsdag 1. september 2010

Squash carbonara "-pasta lookalike"

Jeg har hørt flere bruke squash eller aubergine som pastaerstatter.  Og da hannem som har kommentert i bloggen min har nevnt dette hos meg et par ganger fant jeg ut at nå skal jeg prøve.

Jeg brukte squash, delte den i to og fjernet kjernen inni med frøene, disse avgir mye veske og gjør den vassen.  Deretter strimlet jeg den opp med ostehøvel.  Stekte den i godt med smør til de var passe myke.



Her i huset er vi glade i carbonara saus.  Den lages på følgende måte

Blands sammen

2 dl fløte
2 egg
en håndfull frisk revet parmesan
frisk grov kvernet pepper

Dette skal egentlig bare helles over ferdig kokt avsilt pasta, pastaen skal tilbake i gryten etter siling,   og det hele røres sammen med  stekt bacon til den tykner



Denne gangen valgte jeg varme det opp i en liten gryte for seg siden noe av saiusen skulle med pastaen til resten av familien og noe over min "pasta"
En annen liten vri som dukket opp her var at fløten jeg visste jeg hadde var gått ut på dato og dermed ikke brukenes -så jeg brukte creme fraiche og satset på det gikk bra- noe det gjorde.  Jeg haddde og bommet på hva jeg tok ut av frysen -baconet viste seg være strimlet skinke men ikke noe problem det heller -bare røre et inn i varme sausen og blande det med pastaen for familiens del og squashen for min del. Grovkvernet pepper over pluss et dryss revet parmesan -frisk er absolutt best

Slett ingen dum erstatter.  Helt pasta er det ikke, det kan jeg ikke få meg til å si, men det er langt fra dumt og skal garantert gjentas.  Mettende var det så absolutt. 

2 kommentarer:

  1. Nå må jeg også prøve denne "pastaen". Så jo veldig godt ut:-)

    SvarSlett
  2. hvor mange personer er denne til ? =)

    SvarSlett