Oppskrifter

onsdag 21. juli 2010

Brødoppskriften jeg bruker

Dette er egentlig ikke noe nytt, men jeg har funnet ut at hver gang jeg skriver om  brødoppskriften jeg liker best,  linker jeg til mitt første innlegg med brødet -og der er det igjen en link til LCHF bloggen hvor jeg fant det første gang.  Når jeg lager det selv er jeg også via disse to linkene før jeg kommer i gang -så på tide å gjøre det en smule enklere.  Her er oppskriften direkte. 



Brød

3egg
75 gram smørost
1/2 dl fløte
110 gram malte solsikkekjerner
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
litt salt

Bland sammen og bre det utover en bakepapir - Stek v 175 grader i varmluft i ca 20 min.

Jeg bruker ofte en liten ildfast form.  Brødet blir ikke stort -og ikke høyt men jeg deler det i ruter og deretter  som rundstykker og får dermed skorpe på hver skive.

Dette er en grunnoppskrift - til loff maler jeg sesamfrø og lager av det. Jeg syns og deigen blir litt løs,så jeg har gjerne litt mer mel i og slik at den er fastere.

Brødet blir grovere om en bruker malte eller hele linfrø.
Hele eller knuste gresskarkjerner i og oppå er også godt.

Som jeg oppdaget i ferien holder brødet seg bedre om det oppbevares i papirpose, hjemme vil jeg bruke tørkerull.  Det er mye fuktighet i brødet så det mugler fort når det ligger i plast pose.

Jeg har brukt oppskriften til bl. a :
pizza
foccacia
bruchetta
baguett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar