Oppskrifter

mandag 1. februar 2010

Matlaging Omelett eller paifyll :)

I dag startet jeg dagen med litt kjøkkentjeneste.  
Siden jeg går på lavkarbo syns jeg det er greit å ha noe ferdig mat i kjøleskapet som er lett å gripe i farten.  En slager som har fulgt meg gjennom hele nedgangen er en omelett eller et pai-fyll rett og slett.  Jeg bruker silikonform -både stor rund og muffins former dagens porsjon ga en stor "pai" og 6 "muffins"  Jeg lager litt på slump så resultatet endrer seg litt fra gang til gang 



Jeg bruker ca:


1 boks cottage cheese
4 dl fløte
15 egg
dette pisker jeg sammen med stavmikser slik at cottage chees'en blir glatt og fin 



I bunnen av den store formen legger jeg stort sett 
det jeg har ......i dag ble det rester av søndags 
steken  kuttet i små terninger, løk , paprika, 
brokkolibiter (rå) og revet ost.
I muffins formene litt løk paprika og en 
brokkoli bit. skinke, bacon, kylling 
eller bare  grønnsaker.


Så har jeg revet ost over -pass på at det er ekte ost ikke disse økonomipakningene med noe "topping", "revet"  eller hva de nå heter alle sammen -og helt til slutt eggeblandingen over - i muffins formene bør det stoppe en cm under kanten for de hever seg under steking og detter litt sammen igjen etterpå.


Stekes v 175-180grader muffins-omeletten  i ca 20 min og pai-omeletten 45 min


Avkjøles litt i formen for det taes utav.  Jeg pleier dele den store i passende stykker -oppbevarer i en tett tupperware boks i kjøleskapet.  Kjempegreie å spise kalde eller varme i mikro 








2 kommentarer:

  1. Begge deler ser utrolig godt ut, skal helt klart prøves.

    SvarSlett
  2. denne har jeg laga i dag..og det var sååå godt!!
    perfekte matpakke-mat!

    SvarSlett