Oppskrifter

fredag 11. mars 2011

Hvitvins dampet torsk med safran

Nok en gang har jeg vært på Godfisk og funnet middag.
Hadde noen fine fiskefileter i frysen fra sist jeg handlet  fisk og denne gangen falt valget på en oppskrift med hvitvinsdampet torsk med safransaus

800 g skreifilet
2 ts salt
1 dl hvitvin
1 dl vann
0,5 stk sitron
2 dl kremfløte
0,5 g safran 

Brokkoli

Dryss salt over fiskefiletene og la de hvile i 20 minutter -skyll og tørk de 
Hvitvin vann og saft av en halv sitron gis et oppkok før fiskestykkene legges i -la koke opp og la fisken trekke til den er gjennomkokt.  Ha fisken over på et fat, dekk med folie og hold det varmt i ovnen (70 grader )


Kok brokkolien
Sil kokekraften -ha i fløte og kok til det tykner. Ha i safran og smak til med salt om det trengs. 
Legg fisk og brokkoli i sausen og server .


Nydelig farge på sausen - mottagelsen her blandet -de andre syns den var god, jeg kunne styre begeistringen over smaken som safranen gir -fikk vel bekreftet det at jeg ikke er så begeistret for safran -for de som er -go for it ;)

3 kommentarer:

  1. Laga denne idag. Av mangel på hvitvin brukte jeg fiskebuljong. Smaken ble grei. Men sausen ble ikke tykk. Var redd å koke krafta for lenge, selv om den var silt, frykter at det skal bli limaktig.

    SvarSlett
  2. Jeg fikk heller ikke sausen så tykk som jeg kunne ønske.

    SvarSlett